Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2015

Από την πιο Βαθιά Νύχτα για την πιο Βαθιά Τέχνη



Το μόνο πράγμα πάνω στο οποίο μπορούν να ακουμπήσουν οι άνθρωποι την ψυχή τους, τα σκοτάδια τους και το φως τους είναι η Μουσική. Όχι η τέχνη γενικά -η Μουσική. Γιατί είναι η μόνη που σε συνδέει απευθείας με το Σύμπαν, με τα άλλα παράλληλα σύμπαντα, με τις Υπερχορδές -μέσω των συχνοτήτων-, με την κάθε λογής και μορφής ακτινοβολία -μέσω των συχνοτήτων-, και με το καθαρό Φως -πάντα μέσω των συχνοτήτων.

Να γιατί θεωρώ πως η Μουσική δεν αποτελεί μια ακόμη "τέχνη" αλλά βρίσκεται εκτός και πέρα από τα στενά τρισδιάστατα όρια μέσα στα οποία κινούνται όλες οι γνωστές τέχνες. Γι' αυτό και έχει τεράστια δύναμη. Γι' αυτό μπορούσε πάντα να αποτελεί το μέσο, το χαλί, με το οποίο άνθρωποι και ανθρωπάκια φυλάκισαν ή απελευθέρωσαν κόσμο και λαούς. Γι' αυτό και η χρήση της είναι τόσο σημαντική και ευαίσθητη. Γιατί μπορεί να δημιουργήσει μεγαλεία αλλά και να διαφθείρει και να καταστρέψει ολοσχερώς. Ανθρώπους, κοινωνίες, τον κόσμο ολόκληρο. Δεν χρησιμοποίησαν τυχαία τον Βάγκνερ οι Αμερικανοί όταν βομβάρδιζαν το Βιετνάμ. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που όλα τα κράτη της γης έχουν εθνικούς ύμνους, τους οποίους ανακρούουν στις πλέον επίσημες στιγμές τους. Όπως επίσης δεν είναι καθόλου τυχαίο που όλες οι θρησκείες έχουν τις υμνολογίες τους, με καθαρές μουσικές και διαφορετικές αρμονίες και μελωδίες... Όλοι αυτοί, που είναι οι "κοσμοκράτορες", κάτι παραπάνω ξέρουν...

Θα μπορούσε κάποιος να αναρωτηθεί πώς η ποίηση, ο λόγος, πώς γίνεται η ποίηση να μην αποτελεί "τέχνη"; Είναι γιατί ο λόγος είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα. Δεν προϋπήρχε. Ο άνθρωπος ήταν αυτός που έβαλε στη σειρά τους φθόγγους και κατασκεύασε πρώτα λέξεις και μετά φράσεις. Τις οποίες ονοματοδότησε. Δηλαδή πρόκειται για αξιώματα που θέσπισε ο άνθρωπος κατά το δοκούν. Αυτή είναι η διαφορά. Ενώ οι συχνότητες προϋπήρχαν. Οι χασμωδίες προϋπήρχαν. Οι αρμονίες και τα αρμονικά διαστήματα προϋπήρχαν και συνεχίζουν να επικρατούν και να βασιλεύουν στο Σύμπαν. Πουθενά όμως στο Σύμπαν δεν βλέπουμε "θέατρο", "ποίηση", "χορό" (μην γελιέστε -οι κινήσεις των πλανητών δεν είναι χορός, είναι υπακοή σε μαθηματικές αναλύσεις και διέπονται από συχνότητες).

Οι μετασχηματισμοί Fourier προϋπήρχαν. Ο άνθρωπος απλώς τους ανακάλυψε -δεν τους εφηύρε. Οι συχνότητες υπάρχουν από την πρώτη στιγμή (αν υπήρξε τέτοια...) που εμφανίστηκε ο Κόσμος. Από το Bing Bang (αν υπήρξε ποτέ κάτι τέτοιο...).

Η Μουσική ξεπερνά, υπερβαίνει και το γεγονός των ελλειμματικών μας αισθήσεων, που αντιλαμβάνονται μόνο όσα δύνανται, λόγω των κατασκευαστικών δυνατοτήτων του εγκεφάλου μας. Η Μουσική ξεπερνά αυτές τις αισθήσεις επειδή κ-α-τ-α-γ-ρ-ά-φ-ε-τ-α-ι ως ανάλυση συχνοτήτων -δηλαδή, ως μια σειρά μαθηματικών τύπων και εξισώσεων που δεν επηρεάζονται σε τίποτα από τις κατασκευαστικές ιδιομορφίες και ανεπάρκειες του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Ας μην προχωρήσουμε στις υπόλοιπες τέχνες. Το θέατρο απλώς αναπαριστά καθημερινές ψυχικές διεργασίες του Συνειδητού, του Ασυνείδητου (ατομικού ή συλλογικού) και του Υποσυνείδητου του ανθρώπου. Δηλαδή -θεωρητικά- θα μπορούσαμε να πούμε ότι γεννήθηκε μαζί με τον άνθρωπο. Τόσο πρόσφατο. Τίποτε άλλο όμως. Με χίλια εκφραστικά μέσα. Τίποτε άλλο. Το ίδιο και ο χορός. Οι εικαστικές και οι πλαστικές τέχνες απλώς "φωτογραφίζουν" τις ανωτέρω ιδιότητες του ανθρώπου και του θεάτρου. Οι υπόλοιπες τέχνες άπτονται της σφαίρας του εμπορίου.

Μόνο η Μουσική συνδέεται απευθείας με το Επέκεινα και με το Αόρατο. Ευτυχώς που υπάρχει κι αυτή. Μα, κάτι έπρεπε να υπάρχει για να "συνδεόμαστε". Δεν μπορούσε να γίνει κι αλλιώς. Αφού όλα αποτελούν συνέχεια όλων και το Όλον αποτελεί Νόμο και Αρχή.



ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: 1. Ακούγεται η έξοχη σύνθεση Κουράστηκα για να σε αποκτήσω, ή, όπως είναι ευρύτερα γνωστή, η Αρχόντισσα, του Βασίλη Τσιτσάνη, σε απόδοση για πιάνο από τον Μάνο Χατζιδάκι, που περιλαμβάνεται στο έργο του Έξι Λαϊκές Ζωγραφιές του 1954. Στο εκπληκτικά μοναδικό πιάνο ο Μ.Χ. με το απόλυτα προσωπικό του ύφος.
2. Απόψε είναι η πιο μεγάλη, η πιο βαθιά νύχτα του χρόνου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: